Allmänna villkor
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för Ariz Intl. AB med organisationsnummer 559244-2700, hädanefter benämnt “Ariz”, “vi” eller ”oss” när en ”kund” beställer och köper produkter via Ariz hemsida. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ner i dessa allmänna villkor.
Ariz är ett svenskt företag som säljer konserverad mat till kunder online.
Dessa allmänna villkor utgör ett avtal mellan Ariz och kund som ingås när kund accepterar dessa villkor och slutför ett köp i kassan på hemsidan.
För att kunna göra en beställning och slutföra ett köp ska du ha fyllt 18 år.
Ariz reserverar sig för eventuella felaktigheter på webbplatsen inkluderat information om våra produkter, priser och lagerstatus. Vi reserverar oss även för att produkter kan ha tagit slut och därför inte går att leverera innan vi fått in produkterna igen från våra egna leverantörer.
Från tid till annan kan vi komma att ha rabatter eller erbjudanden på produkterna i vårt sortiment. Under dessa tillfällen kan vi ha andra mer förmånliga villkor än vad som normalt sätt gäller. Dessa villkor kommer att framgå i anslutning de produkter som det aktuella erbjudandet avser. Vi förbehåller oss rätten att när som helst dra tillbaka erbjudandet eller rabatten.
2. Beställning
För att göra en beställning av produkter från vår hemsida kan du som kund antingen välja att skapa ett konto för att effektivisera beställnings- och köpprocessen alternativt välja att handla som ”gäst”. Om du väljer att skapa ett konto så är det viktigt att du håller dina inloggningsuppgifter hemliga och inte delar dessa med obehörig. Skulle du få reda på eller misstänka att dina inloggningsuppgifter blivit röjda för obehörig ombeds du att genast ändra lösenord på ditt konto. Du som kund kommer debiteras för köp som görs från ditt konto ifall du inte meddelat oss om att inaktivera kontot.
Oavsett om du företar köp via ditt konto eller som gäst så kommer du behöva uppge personuppgifter för att vi ska kunna leverera produkterna som du beställt. Information om hur vi behandlar och hanterar dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy som du hittar här.
Vi gör allt vi kan för att uppgifter om vår lagerstatus är korrekt och att våra produkter inte har ett bäst före-datum som har gått ut eller är nära att gå ut. Om vi skulle sakna en produkt eller det på grund av produktens bäst före-datum inte kan skickas ut någon produkt så reserverar vi oss dock rätten att plocka bort denna produkt från din beställning. Om du har betalat för produkten som inte kan levereras på grund av omständighet enligt ovan kommer Ariz givetvis att återbetala dig för produkten.
3. Köp och betalning
När du har valt produkterna som du vill beställa slutför du köpet via kassan. I kassan finns samtliga betalningsalternativ som du kan använda dig av för att genomföra ett köp. För att betala använder du dig av något av våra betalningsalternativ. Du kan betala med vanligt bankkort som utfärdats i Sverige. Vi accepterar Visa, MasterCard och American Express. Du kommer också ha möjlighet att betala via Pay Pal och Swish. För att ta del av respektive betalningsleverantörs villkor och hur de behandlar dina uppgifter omber vi dig att besöka respektive bolags hemsida.
När du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till dig på den e-postadress som du har uppgivit i samband med köpet.
4. Frakt och leverans
I samband med att du slutför ett köp så uppger du din adress till vilken produkterna ska levereras. Produkterna levereras direkt hem till dig om möjligt alternativt till ett postombud i din närhet. På hemsidan framgår information om beräknad leveranstid. Leveranstiden är normalt 2-7 arbetsdagar från det att beställningen gjordes. Eventuell kostnad för frakt anges alltid i kassan innan köp genomförs.
När varan har levererats till dig eller postombud kommer kund få en avisering om att produkterna är redo att hämtas ut. Skulle produkterna inte hämtas inom utsatt tid så kommer produkterna att skickas åter till Ariz. Om produkterna skickas åter till Ariz kommer än extraavgift om 300 SEK debiteras kund ifall beställningen är gjord till ett värde under 2000 SEK. Om beställningen är gjord till ett värde över 2000 SEK kommer kunden debiteras för 15 % av det totala värdet om produkterna skickas åter. Detta på grund av extra administrativa åtgärder som Ariz måste vidta samt för eventuella extra fraktavgifter.
5. Ångerrätt
Enligt konsumenträttsliga regler om avtal som sluts på distans och köp som görs på internet så har kunden 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller under 14 dagar från det att kunden eller kundens postombud tog emot produkterna.
Ångerrätten gäller inte för vissa typer av livsmedel som sett till dess beskaffenhet har kortare hållbarhet. Skulle kund i förekommande fall beställt produkter vilka har en kortare hållbarhet samtycker kund till att ångerrätten inte går att utnyttja.
Andra förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska kunna ångra ett köp av produkter är att förpackningar eller andra förseglingar av produkterna inte är brutna. Om så är fallet kommer du inte att kunna ångra köpet.
För att utöva din ångerrätt ska du noggrant återförsluta det emballage som produkterna kom i och sedan fylla i en blankett avseende utnyttjande av ångerrätt. Använd Konsumentverkets standardblankett för att ångra köp som du hittar på: https://www.konsumentverket.se/
När du har skickat produkterna åter så kommer pengarna som du har betalat för de produkter som du returnerar att betalas ut till det konto som du använde vid köpet. Pengarna sätts in direkt när produkterna kommit oss tillhanda.
Notera att ångerrätten enbart gäller om produkterna är i samma skick som de var när du mottog produkterna. Skulle produkterna vara skadade eller om förpackningen vara öppnad så kommer återbetalning ej att ske.
6. Reklamation
Du som kund har reklamationsrätt på de produkter som du köper från oss. Du har möjlighet att reklamera alla produkter som du anser är defekta. Enligt gällande konsumenträttslig lagstiftning har du som konsument rätt att reklamera en produkt inom tre år från det att du mottog produkten. Du ska dock alltid göra reklamationen inom två månader från det att du upptäckte att produkten var defekt. Notera också att det i fråga om livsmedel finns utgångsdatum att ta hänsyn till vilket kan innebära att reklamationsrätten går förlorad.
I reklamationen är det viktigt att du anger anledningen till att du reklamerar produkten. Vid en korrekt genomförd reklamation kommer Ariz att betala tillbaka dig pengarna för den defekta produkten. Pengarna återbetalas till det konto som du använde vid genomförande av köpet.
Ariz reserverar sig för mindre skador på förpackningar och emballage som kan uppstå i samband med frakt. Du kan inte reklamera produkter som har mindre skador så länge dessa skador endast är av kosmetisk karaktär och inte påverkat innehållet ytterligare.
7. Missbruk och ansvar
Vid besök och köp från hemsida gäller våra villkor och regler. Du som kund får inte göra något i strid mot dessa villkor och ges ingen tillåtelse att ändra något i utformningen på hemsidan. Samtliga immateriella rättigheter ägs av oss eller tredje part som licenserar rättigheterna till oss. Du får under inga omständigheter hämta eller använda dig av material från hemsidan utan tillåtelse.
Vi ansvarar inte för länkar eller material på vår hemsida som tillkommer tredje part.
Vi har möjlighet att stänga av dig från fortsatt användning av ditt konto ifall du brutit mot villkor i dessa allmänna villkor samt rätt att neka dig köp ifall du sedan tidigare inte betalat för beställda produkter.
8. Force majeure
I händelse av en omständighet utanför vår kontroll som vi inte skäligen kunnat förutse, så kallad force majeure, exempelvis vid ändring i lagstiftning som påverkar oss, vidtagen myndighetsåtgärd, strejk, krig, allvarlig smittspridning eller vid naturkatastrof kan Ariz inte hållas ansvarig för exempelvis försenad eller utebliven leverans under den tid som omständigheten råder. Skulle omständigheter råda i mer en två månader så ska Ariz vara berättigad att häva avtalet utan möjlighet till ersättning för kund.
9. Personuppgifter och cookies
Ariz kommer behandla dina personuppgifter när du skapar ett konto eller beställer produkter från oss. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter och hur du kan utöva dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Ariz använder cookies när du besöker vår hemsida. Cookies är en liten textfil med data som placeras på din enhet via din webbläsare. När du besöker vår hemsida kommer du ta del av en cookie-banner på vilken du kan välja att samtycka eller neka vår användning av cookies och läsa mer om vilka typer av cookies vi använder och varför.
Du kan via inställningarna på din webbläsare hantera användningen av cookies.
10. Villkorsändringar
Ariz förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor samt priser för våra produkter. Skulle ändringarna vara av större betydelse och på något sätt påverka dig som konsument negativt kommer vi att höra av oss till dig om dessa förändringar i god tid innan förändringarna äger rum på den e-postadress du uppgivit när du skapade ett konto. Du kommer även alltid att få ta del av våra nya villkor när du köper produkter från vår hemsida vid det tillfälle som du genomför ett köp i närmast anslutning till ändringen. Du kan alltid hitta våra gällande allmänna villkor på vår hemsida.
11. Tvist
Svensk lag gäller vid tillämpning och tolkning av dessa allmänna villkor, villkoren ska aldrig begränsa de rättigheter du som konsument har enligt gällande lagstiftning. Skulle villkoren i någon del strida mot gällande konsumenträttslig lagstiftning ska dessa delar inte tillämpas.
Skulle tvist uppkomma gällande något i dessa allmänna villkor vill vi i första hand alltid lösa den eventuella tvisten genom en överenskommelse med dig som kund. Skulle vi inte komma överens har du som kund möjlighet att få tvisten prövad av ARN, Allmänna reklamationsnämnden, ifall nämnden är behörig och lämplig att pröva frågan. Vi rättar oss alltid efter ARN:s beslut.
Du har också möjlighet att lämna in ett klagomål via EU-kommissionens plattform för konsumenträttsliga tvister, du hittar deras hemsida här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV
Förutom ovanstående har du som kund möjlighet att väcka talan i allmän domstol för att få din sak prövad. Du har rätt att få frågan prövad av domstol som är belägen närmast den ort du bor på.
12. Kontaktinformation
Adress: Tröskverksvägen 24, 125 32 Älvsjö
E-post: info@kyosko.se
Telefonnummer: +46760419417